Sök på sidan

 
 
 
 
search icon

Eldriven avisningsmaskin på KOK

Ny eldriven avisningsmaskin ger fördelar för både hållbarheten och driftsäkerheten.

Vintern i Finland kanske inte pågår i fullt nio månader, men för flygplatserna är isbildning en realitet ända från september till april. På Karleby-Jakobstad sköts deicing, eller avisningen av flygplanen, av viaGO.

– Från 1.9 till 30.4 kontrollerar vi flygplanen på is, berättar Maija Tikkakoski, viaGOs Station Operations Manager på Karleby-Jakobstad flygplats. Om planet har övernattat på flygplatsen är det lätt hänt att det bildas rimfrost på vingarna. Och om det snöar måste man avisa också de vändande planen.

I oktober investerade viaGO i en ny helt eldriven avisningsbil. Samma modell, Vestergaard e-Mini MY Lite, används också av viaGO på flygplatserna i Kajana och Kemi.

Vestergaard e-Mini MY Lite

(bild: Vestergaard)

– Den nya utrustningen ger oss flera hållbarhetsfördelar, berättar Tikkakoski. Framför allt sparar vi uppvärmningskostnader. Frostskyddsvätskan måste vara varm vid användning och med den nya maskinen tar uppvärmningen bara 15 minuter. Sprutningen av vätskan är också mer precis, så det går åt mindre vätska, vilket ger mindre inverkan på miljön.

Eftersom bilen är helt eldriven är den tyst och effektiv, något som uppskattas av personalen.
– Avisningen är en av de mest kritiska funktionerna på flygplatsen, säger Tikkakoski. Den nya utrustningen är viktig ur hållbarhetssynpunkt, men den ökar också vår driftsäkerhet. Vi får mycket bra servicestöd från den danska tillverkaren. Om något inte fungerar kan det mesta åtgärdas 24/7 via distanskontakt.

viaGO jäänpoistokone